بازگشت

صلح از ديدگاه سياسى ـ تجربى


گفتيم علاوه بر آنكه شيعه در هر شرايطى تسليم حكم امام معصوم است گر چه فلسفه آن را نـدانـد، ولى صرف نظر از علم امامت ، صلح امام حسن عليه السلام از ديدگاه سياسى ـ تـجـربـى نـيـز كـامـلا عـاقـلانـه و آگاهانه و از روى دورانديشى صحيح بوده است و هر سياستمدار منصف آگاه از آن شرايط، آن را تاءييد مى كند.

بـا مـطـالعـه تـاريخ چند ماهه آغاز حكومت امام مجتبى عليه السلام روشن مى شود كه صلح بـر امـام تـحـمـيـل شـد نه آنكه خود به استقبال آن شتافت . يعنى شرايط داخلى و خارجى كشور پهناور اسلامى آن را ايجاب مى كرد.