بازگشت

امام از نظر شيعه


شيعه اعتقاد دارد كه امام جانشين حقيقى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است و بار مسئوليت آن حـضـرت را بـه دوش دارد، از ايـن رو مـانـنـد او مـعـصـوم است يعنى از خطا و اشتباه عمدى و سـهـوى بـه دور اسـت و آنـچـه مـى گـويـد و عـمـل مى كند به امر الهى است تو مطابق با دسـتـورالعـمـلى اسـت كـه در اخـتـيار دارد((41)) . امام داراى همه كمالات انـسـانـى در حـد اعـلاى آن اسـت ، يـعـنـى عاقل ترين ، داناترين ، عادلترين ، آگاهترين ، شجاعترين و .. مردم است و امامان همه در اين صفات يكسانند ((42)) . از امـام مـعـصـوم بايد مانند پيامبر بى چون و چرا اطاعت كرد((43)) و در هـيـچ كـارى بـر او پـيـشـى نـجـسـت ، هـمـان گـونـه كـه از خـدا و پـيـامـبـر نـبـايد جلوتر افتاد.((44))

صفحه بعد



صفحه فهرست

پاورقي

41_ كافى 1/279 ـ 284.

42_ كافى 1/275.

43_ اشـاره بـه سـوره نـسـاء: يـا ايـهـا الذيـن ءامـنـوا اطـيـعـو الرسـول و اولى الامـرمـنـكـم ... (59) و سـوره احـزاب : و ما كان لمؤ من و لامؤ منه اذا قضى اللّه و رسـوله اءمـرا اءن يـكـون لهـم الخـيـرة مـن اءمـرهـم و مـن يـعـص اللّه و رسـوله فـقد ضل ضلالا مبينا (36).

44_ اشاره به سوره حجرات : يا ايها الذين ءامنوا لا تقدموا بين يدى اللّه و رسوله واتقوا اللّه ان اللّه سميع عليم (1) و حديث ثقلين كه فرمود: ((... از آن ان جلو و عقب نيفتيد كه هلاك مى شويد، و به آنان چيزى نياموزيد كه آنان از شما داناترند)).