بازگشت

شخصيت و فضايل معنوي: محبوبيت نزد خداوند


دربـاره فـضـائل ، شخصيت و محبوبيت خاندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آيات بسيارى در قـرآن كـريـم نـازل شـده كـه از آنـان نـه بـه اسـم كـه بـه وصـف يـاد گـرديـده است .((6))

پاورقي

6_ علت يادنشدن نام اهل بيت و جانشينان بر حق پيامبر در قرآن كريم چند چيز اسـت : اولا بـرخـى آيـات گـر چـه نزولش درباره آنان است ولى معنايش منحصر به آنان نـيـسـت چـرا كـه شـيـوه بـيـان قـرآن كـلى گـويـى اسـت تـا مـردم را بـه سـوى فـضاسل سوق دهد و نپندارند كه فضايل منحصر در عده اى انگشت شمار است بلكه هر كس مـى تـوانـد بـدان مـقـامـات دسـت يـابـد، گـرچـه عـمـلا ايـن تـكـامـل بـه تحقق نپيوسته و مصداق ديگرى نيافته باشد. ثانيا اگر صريحا نام برده مـى شـدنـد، مـنـافـقانى كه دشمن سرسخت اسلام بودند و در كمين ضربه زدن به پيكره اسـلام لحـظـه شمارى مى كردند بى شك دست به تحريفئ مى زدند و بر سر قرآن همان بـلايـى را مى آوردند كه امتهاى سابق بر سر كتابهاى آسمانى خود آوردند، و نمونه آن را نـيـز مـشـاهـده مـى كنيم كه چون نتوانستند دست به تحريف لفظى قرآن بزنند تحريف معنوى كردند و معانى آيات را جابجا نمودند.

ثـانـيـا ذكـر نام اهل بيت در قرآن سازگار با روش قرآن كه از آيات محكم متشابه استفاده مـى كـنـد تـا بـيـمـاردلان شـناخته شوند، نبود و شبهه اى در حقانيت اين خاندان براى آنان بـاقـى نـمى نهاد، در نتيجه آزمونى كه مى بايست براى امت اسلامى فرا مى آمد محقق نمى گـشـت و صـف پـيـروان خـالص پـيـامـبـر صلى اللّه عليه و آله از بيماردلان سست ايمان و مـنـافـقـان جـدا نـمـى شـد، حـال آنـكـه بـنـاى خـداونـد آزمـون امـتـهـا اسـت از ايـن رو اهـل بـيـت پيامبر را هم به وصف معرفى كرد تا در بيان حق كوتاهى نشده باشد، و هم نام نـبـرد تـا عـلل فـوق پـيـش نـيـايـد، و لذا مـى بـيـنـيـم كـه نـه از اهل بيت و ساير مؤ منان نام برده شد و نه از منافقان و كافران . تنها از ابولهب نام برده شـد آن هـم بـه خـاطـر آنـكـه وى عـمـوى پـيـامـبـر بـود، ذكـر نـام وى در قـرآن دليـل صـداقت و بى كم و كاست بيان نموده و در راه خدا ملاحظه خويشان خود را نمى كرده است .