بازگشت

احاطه آن بزرگوار به علوم قرآن در سنين نوجواني


محمد بن طلحه شافعي در کتاب مطالب السئول از تفسير وسيط علي بن احمد واحدي به سند خود از مردي روايت کرده که گويد: وارد مسجد مدينه شده، مردي را ديدم که از رسول خدا(ص)حديث نقل مي کند و مردم گرد او را گرفته اند، من به آن مرد گفتم: به من خبر ده از معناي «شاهد»و«مشهود»! (8)



آن مرد گفت: «شاهد»روز جمعه است و«مشهود»روز عرفه.



از او گذشتم و به مرد ديگري رسيدم که او نيز از رسول خدا(ص)



حديث مي گفت.من معناي «شاهد»و«مشهود»را از او پرسيدم، و او گفت: «شاهد»روز جمعه است و«مشهود»روز عيد قربان.



از آن دو گذشتم و به نوجواني رسيدم که(گردي)صورتش هم چون(گردي)اشرفي طلا بود و او نيز از رسول خدا(ص)حديث نقل مي کرد، بدو گفتم: از«شاهد»و«مشهود»به من خبر ده!



آن نوجوان گفت: آري، اما«شاهد»محمد(ص)است و اما«مشهود»روز قيامت است، مگر نشنيده اي که خداي تعالي درباره رسول خدا(ص)فرمايد:



«انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذيرا» (9)



و درباره قيامت گويد:



«ذلک يوم مجموع له الناس و ذلک يوم مشهود» (10)



در اين وقت من از برخي پرسيدم: مرد اول که بود؟گفتند: ابن عباس، و از مرد دوم پرسيدم؟گفتند: او پسر عمر بود، و نوجوان سوم را پرسيدم کيست؟گفتند: حسن بن علي بن ابيطالب(ع)، و دنبالش گويد:



«فکان قول الحسن احسن »(و گفتار حسن بهتر بود.) (11)

پاورقي

8.يعني تفسير آيه 3 از سوره بروج «و السماء ذات البروج، و اليوم الموعود، و شاهد و مشهود».



9.سوره احزاب، 45.و فتح، 8.



10.سوره هود، 103.



11.مطالب السئول، (چاپ تهران)، ص 65، بحار الانوار، ج 43، ص 345 به نقل از کشف الغمه اربلي.