بازگشت

نتيجه


نـتـيـجـه آنـكـه داستان ازدواجها و طلاقهاى مكرر آن امام مظلوم افسانه اى بيش نيست كه به دست دشمنان سرسخت و مغرض ‍ مطرح شده و جيره خواران اموى و عباسى بدان دامن زدند، و جاهلان و غافلان از روى ساده لوحى باور داشتند.

نـكـتـه آخـر ايـنـكـه : تـا قبل از روى كار آمدن منصور عباسى ، اين مساءله مطرح نبود، حتى مـعـاويـه بـا آن دشـمـنـى سـرسـخـتـانه خود، هرگز براى تضعيف و تحقير امام حسن عليه السـلام از چنين حربه اى استفاده نكرد، و اگر چنين چيزى وجود داشت بى ترديد معاويه و عـمـروعـاص و ديـگـر جـيـره خـواران آنـان نخستين كسانى بودند كه از اين وسيله بهره مى بردند.

همه اينها صرف نظر از اعتقاد ما درباره امامان معصوم است كه هميشه غرق انديشه و جذبه الهـى بـودند و سرگرمى به عبادت و دعا و مسجد و تدريس و مسافرت و جنگ و جهاد آنان را از بـسـيـارى از مـبـاحـات نـيـز بـاز مـى داشـت . عـلاوه آنـكـه ايـن گـونـه اعـمـال بـا هـيـچ اصـول اخـلاقـى سازگار نيست حال آنكه امام مجتبى عليه السلام تنديس ‍ اخلاق الهى بود.

اتـهـامـاتـى ديـگـر نـيـز بـر آن حـضـرت وارد كـرده انـد كـه در آغـاز ايـن فـصـل بـرشـمـرديـم و پـاسـخـگـويـى بـه آنـهـا از انـدازه ايـن مقال بيرون است .

تـنـهـا نگاهى سطحى به تاريخ زندگى آن حضرت كه سراسر شور و حماسه و كرامت نفس و عقل و تدبير و توجه به خدا و انجام وظيفه امامت و رهبرى امت اسلامى بود، در رد اين اتـهـامات كافى است و نيز نظرى به منشاء و مصدر اين شايعات كه از گلوى چه كسانى طنين انداز شده ساختگى بودن آنها را روشن مى سازد.

و بايد خاطرنشان ساخت كه امام حسين عليه السلام كمترين مخالفتى با آن حضرت در امر صـلح نـداشـت ، و اگـر بـه فـرض مـحال داشت مجاز نبود كه اظهار كند زيرا كه امام حسن عـليـه السـلام امـام او بود. علاوه آنكه امام حسين تا ده سالى كه معاويه پس از شهادت امام حسن زنده بود هيچ اقدام مسلحانه اى نكرد و هرگاه در اين زمينه با حضرتش مذاكره مى شد مى فرمود: تا معاويه هست كارى نمى توان كرد.

كارنامه ده ساله امامت